© 2017 Era Edukacji

Komunikacja interpersonalna

 
 
 
Uczyć w szkole i nie zwariować - higiena psychiczna w zawodzie nauczyciela

Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni.



Cele:

  • Nabycie umiejętności rozumienia swoich emocji.

  • Nabycie umiejętności skutecznego komunikowania się z innymi nauczycielami.

  • Stworzenie systemu wsparcia w szkole dla nauczycieli.

  • Poznanie symptomów i profilaktyka wypalenia zawodowego.

Treści:

  • Fizjologia złości.

  • Rozumienie swoich emocji i potrzeb za nimi stojących. 

  • Style komunikacji i ich znaczenie w pracy zawodowej nauczyciela.

  • Nauczycielskie społeczności edukacyjne.

    • Rozwiązywanie problemów metodą "action learning". 

  • Wypalenie zawodowe.

  • Radzenie sobie ze stresem.

  • Poszukiwanie sensu (wartości) w swojej pracy.

  • Koło kompetencji - z czego jestem zadowolony, co muszę jeszcze poprawić.

  • Wyznaczanie sobie celów zawodowych.



4/10/20 godzin dydaktycznych

Komunikacja w radzie pedagogicznej

 



Odbiorcy: wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.

 

Cele:

  • Doskonalenie umiejętności współpracy i budowania pozytywnych relacji wśród pracowników szkoły. 

  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. 

  • Nabywanie praktycznych umiejętności w komunikowaniu się z innymi pracownikami szkoły. 

  • Zapoznanie się z podstawami komunikacji bez przemocy. 

 

Treści:

  • Style komunikacji.

  • Komunikaty asertywne, agresywne i uległe.

  • Znaczenie komunikacji niewerbalnej i werbalnej.

  • Aktywne słuchanie.

  • Funkcje i rodzaje pytań oraz sposoby ich stosowania.

  • Budowanie informacji zwrotnej do współpracowników. 

  • Techniki coachingowe w rozmowie wspierającej innych nauczycieli.

  • Podstawy komunikacji bez przemocy. 



4/10/15/20 godzin dydaktycznych

Bezpośrednie wsparcie nauczyciela lub zespołu nauczycielskiego - coaching i mentoring. 

Uczestnicy: nauczyciele, wychowawcy klas, psycholodzy i pedagodzy szkolni.

Cele:​

  • Wsparcie nauczyciela bądź zespołu nauczycielskiego
    w rozwiązaniu trudnych wychowawczych

  • ​Nabycie umiejętności współpracy z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy

  • Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania problemów

Treści:

  • Obserwacja wspierająca

  • Elementy wideo treningu

  • Autoewaluacja pracy nauczyciela

  • Zespołowe rozwiązywanie problemów wychowawczych



10 godzin dydaktycznych