Komunikacja interpersonalna
Uczyć w szkole i nie zwariować - higiena psychiczna w zawodzie nauczyciela
Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni.
Cele:
-
Nabycie umiejętności rozumienia swoich emocji.
-
Nabycie umiejętności skutecznego komunikowania się z innymi nauczycielami.
-
Stworzenie systemu wsparcia w szkole dla nauczycieli.
-
Poznanie symptomów i profilaktyka wypalenia zawodowego.
Treści:
-
Fizjologia złości.
-
Rozumienie swoich emocji i potrzeb za nimi stojących.
-
Style komunikacji i ich znaczenie w pracy zawodowej nauczyciela.
-
Nauczycielskie społeczności edukacyjne.
-
Rozwiązywanie problemów metodą "action learning".
-
-
Wypalenie zawodowe.
-
Radzenie sobie ze stresem.
-
Poszukiwanie sensu (wartości) w swojej pracy.
-
Koło kompetencji - z czego jestem zadowolony, co muszę jeszcze poprawić.
-
Wyznaczanie sobie celów zawodowych.
4/10/20 godzin dydaktycznych
Komunikacja w radzie pedagogicznej
Odbiorcy: wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Cele:
-
Doskonalenie umiejętności współpracy i budowania pozytywnych relacji wśród pracowników szkoły.
-
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
-
Nabywanie praktycznych umiejętności w komunikowaniu się z innymi pracownikami szkoły.
-
Zapoznanie się z podstawami komunikacji bez przemocy.
Treści:
-
Style komunikacji.
-
Komunikaty asertywne, agresywne i uległe.
-
Znaczenie komunikacji niewerbalnej i werbalnej.
-
Aktywne słuchanie.
-
Funkcje i rodzaje pytań oraz sposoby ich stosowania.
-
Budowanie informacji zwrotnej do współpracowników.
-
Techniki coachingowe w rozmowie wspierającej innych nauczycieli.
-
Podstawy komunikacji bez przemocy.
4/10/15/20 godzin dydaktycznych
Bezpośrednie wsparcie nauczyciela lub zespołu nauczycielskiego - coaching i mentoring.
Uczestnicy: nauczyciele, wychowawcy klas, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Cele:
-
Wsparcie nauczyciela bądź zespołu nauczycielskiego
w rozwiązaniu trudnych wychowawczych -
Nabycie umiejętności współpracy z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy
-
Nabycie umiejętności zespołowego rozwiązywania problemów
Treści:
-
Obserwacja wspierająca
-
Elementy wideo treningu
-
Autoewaluacja pracy nauczyciela
-
Zespołowe rozwiązywanie problemów wychowawczych
10 godzin dydaktycznych