Przeciwdziałanie agresji i przemocy
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole
Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni.
Cele:
-
Dostarczenie najnowszej wiedzy o mechanizmach, funkcjach, pochodzeniu i środowiskowych aspektach występowania zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży.
-
Nabycie praktycznych umiejętności reagowania w sytuacjach agresji i przemocy oraz budowania długofalowych strategii pracy wychowawczej.
-
Wykształcenie praktycznych umiejętności planowania, organizowania i wdrażania indywidualnych, klasowych i szkolnych programów zapobiegania agresji i przemocy.
Treści:
-
Wiedza na temat zachowań agresywnych i przemocy rówieśniczej:
- definicja agresji i przemocy
- rodzaje zachowań agresywnych
- źródła agresji
- mity o agresji i przemocy -
Psychologiczny portret ofiary i sprawcy
-
Wpływ szkoły na zachowania agresywne
-
Rola nauczyciela w zapobieganiu zachowaniom agresywnym dzieci
-
Procedury postępowania w sytuacji występowania zachowań agresywnych:
- reagowanie w sytuacji gorącej agresji
- rozmowa ze sprawcą
- rozmowa z ofiarą
- konsekwencje i kary
4/10/20 godzin dydaktycznych
Metody pracy w sytuacji przemocy rówieśniczej
Odbiorcy: wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Cele:
-
Dostarczenie najnowszej wiedzy o sytuacji przemocy rówieśniczej, jej uczestnikach i mechanizmach powstawania.
-
Zaznajomienie z filozofią i założeniami humanistycznych metody działania nauczycieli w sytuacji przemocy rówieśniczej.
-
Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dziećmi z wykorzystaniem omawianych metod.
Treści:
-
Charakterystyka sytuacji przemocy rówieśniczej.
-
Sytuacja psychologiczna uczestników w sytuacji przemocy.
-
Wpływ grupy na powstawanie przemocy.
-
Założenia i cele humanistycznych metod działania w sytuacji przemocy rówieśniczej.
-
Metoda „Wspólnej sprawy” (cele, zastosowanie, przeprowadzanie metody, skrypty rozmów z agresorami i ofiarami).
-
Metoda „Bez obwiniania” (cele, zastosowanie, kolejne kroki procedury).
-
Miejsce omawianych metod w systemie dyscyplinarnym szkoły.
4/10/15 godzin dydaktycznych
Umiejętności radzenia sobie ze złością
Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy.
Cele:
-
Dostarczenie najnowszej wiedzy o mechanizmach, typach i elementach składowych złości.
-
Przekazanie informacji o programach kontrolowania złości.
-
Wykształcenie praktycznych umiejętności w kontrolowaniu złości.
Treści:
-
Czym jest złość?
-
Dostępne programy kontrolowania złości.
-
Praca nad złością:
-
Fizjologia złości
-
Potrzeba kontroli złości
-
Koszty złości
-
Rozumienie swojej złości
-
Umiejętności relaksacyjne
-
Irracjonalne myśli jako zapalniki przyczyniające się do złości
-
Co złość zniekształca
-
Tworzenie wspierających myśli
-
Wspierająca komunikacja
-
Kierowanie swoją złością
-
4/10/15/20 godzin dydaktycznych