top of page

Przeciwdziałanie agresji i przemocy 

Przemoc rówieśnicza
Radzenie sobie ze złością
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole 

Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni.



Cele:

  • Dostarczenie najnowszej wiedzy o mechanizmach, funkcjach, pochodzeniu i środowiskowych   aspektach występowania zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży.

  • Nabycie praktycznych umiejętności reagowania w sytuacjach agresji i przemocy oraz budowania długofalowych strategii pracy   wychowawczej.

  • Wykształcenie praktycznych umiejętności planowania, organizowania i wdrażania indywidualnych, klasowych i szkolnych   programów zapobiegania agresji i przemocy.

Treści:

  • Wiedza na temat zachowań agresywnych i przemocy rówieśniczej:
    definicja agresji i przemocy
    - rodzaje zachowań agresywnych
    - źródła agresji
    - mity o agresji i przemocy

  • Psychologiczny portret ofiary i sprawcy

  • Wpływ szkoły na zachowania agresywne

  • Rola nauczyciela w zapobieganiu zachowaniom agresywnym dzieci

  • Procedury postępowania w sytuacji występowania zachowań agresywnych:
    - reagowanie w sytuacji gorącej agresji
    - rozmowa ze sprawcą
    - rozmowa z ofiarą
    - konsekwencje i kary



4/10/20 godzin dydaktycznych

Metody pracy w sytuacji przemocy rówieśniczej

 



Odbiorcy: wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.

 

Cele:

  • Dostarczenie najnowszej wiedzy o sytuacji przemocy rówieśniczej, jej uczestnikach i mechanizmach powstawania.

  • Zaznajomienie z filozofią i założeniami humanistycznych metody działania nauczycieli w sytuacji przemocy rówieśniczej.

  • Nabycie praktycznych umiejętności pracy z dziećmi  z wykorzystaniem omawianych metod.

 

Treści:

  • Charakterystyka sytuacji przemocy rówieśniczej.

  • Sytuacja psychologiczna uczestników w sytuacji przemocy.

  • Wpływ grupy na powstawanie przemocy.

  • Założenia i cele humanistycznych metod działania w sytuacji przemocy rówieśniczej.

  • Metoda „Wspólnej sprawy” (cele, zastosowanie, przeprowadzanie metody, skrypty rozmów z agresorami i ofiarami).

  • Metoda „Bez obwiniania” (cele, zastosowanie, kolejne kroki procedury).

  • Miejsce omawianych metod w systemie dyscyplinarnym szkoły.



4/10/15 godzin dydaktycznych

Umiejętności radzenia sobie ze złością



Uczestnicy: wychowawcy klas, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy.





Cele:

  • Dostarczenie najnowszej wiedzy o mechanizmach, typach i elementach składowych złości.

  • Przekazanie informacji o programach kontrolowania złości. 

  • Wykształcenie praktycznych umiejętności w kontrolowaniu złości.


Treści:

  • Czym jest złość?

  • Dostępne programy kontrolowania złości.

  • Praca nad złością: 

    • Fizjologia złości

    • Potrzeba kontroli złości

    • Koszty złości

    • Rozumienie swojej złości

    • Umiejętności relaksacyjne

    • Irracjonalne myśli jako zapalniki przyczyniające się do złości

    • Co złość zniekształca

    • Tworzenie wspierających myśli

    • Wspierająca komunikacja

    • Kierowanie swoją złością

4/10/15/20 godzin dydaktycznych

bottom of page