© 2017 Era Edukacji

POLARIS - szkoła marzeń w realnym świecie

         Źródło: pcachicago.org

 

Polaris nie jest typową amerykańską szkołą, która swoim ogromem i wyposażeniem wywiera wrażenie na każdym przyjezdnym. Warunki tam są raczej skromne a budynek dość stary. Jednak jest to wyjątkowa szkoła, która swoim klimatem, koncepcją pracy i relacjami pomiędzy uczniami, nauczycielami i rodzicami sprawia, że każdy by chciał być jej częścią.

Uczenie się w Polaris podporządkowane jest pięciu punktom, które w prosty sposób pokazują na czym polega koncepcja pracy szkoły. Są to:

 

  • Integralność

  • Współczucie

  • Eksploracja 

  • Krytyczne myślenie

  • Aktywność obywatelska

 

Pięć Punktów Polaris pomaga uczniom i rodzicom zrozumieć, co tak naprawdę jest najważniejsze i czemu praca w szkole jest podporządkowana.

 

Przez cały okres nauki uczniowie próbują zdobyć poszczególne punkty Polaris. Gdy to ma miejsce odbywa się Ceremonia Lidera Światła, w trakcie której uczeń, który jest liderem światła paraduje z pochodnią w koszulce z gwiazdą w kolorze określonego punktu Polaris. Na głównym korytarzu szkoły wywieszone są zdjęcia uczniów, którzy są liderami świstała. Nie jest to tylko nagrodzenie ich za to, że zdobyli poszczególne punkty Polaris, ale jest to również wskazówka dla pozostałych uczniów, że do tych kolegów i koleżanek można się zwrócić z prośbą o radę, gdy mają oni problemy z przestrzeganiem któregoś z tych punktów. Liderzy światła mają za zadanie pomagać wszystkim, którzy tego potrzebują.  

 

 

Proces edukacyjny w Polaris opiera się na ekspedycjach, czyli uczeniu się głęboko zakorzenionym w realnym świecie. W Polaris nie używa się podręczników, które są jedynie substytutem realnego świata. Nauczyciele sami tworzą programy pracy i materiały, które wykorzystują uczniowie podczas zajęć. Wymaga to od nich ogromnego zaangażowania, dlatego też pracują oni dwie godziny dłużej niż inni nauczyciele w Chicago.    

 

Nauka w Polaris jest zorganizowana w tematy, które są realizowane przez kilka lub kilkanaście tygodni, podczas których dzieci na wszystkich przedmiotach uczą się różnych rzeczy w zakresie danego tematu. Zawsze podsumowaniem tematu jest publikacja wydawana przez szkołę, której autorami tekstów, rysunków i zdjęć są sami uczniowie.

 

Z materiałem o szkole Polaris napisanym przez Michelle Navarre i Roela Vivvita można zapoznać się na stornie NPSEO.

 

Dyrektorka szkoły Michelle Navarre oraz jej wice dyrektor Roel Vivvit odwiedzili Polskę na wiosnę 2013 roku będąc uczestnikami konferencji "Jakość ewaluacji czy/i jakość edukacji" zorganizowanej w Krakowie. Krótkie nagranie wideo z ich sesji na konferencji można obejrzeć TUTAJ

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Wyróżnione posty

Cztery filary poczucia własnej wartości

December 26, 2016

1/3
Please reload

Ostatnie posty
Please reload

Archiwum
Please reload

Wyszukaj wg tagów